Kóber György blogja

Kóber György blogja

Portfólión innen és túl!

Kell ez nekünk?

2016. november 27. - Kóber György Márk

A Kormány által kitalált "pedagógus előmeneteli-rendszer" réme engem is utolért, így péntekig jómagam és több ezer másik pedagógus kollégám is a körmünket csutkáig rágva feltöltöttük a portfóliónkat. Félreértés ne essék, jómagam is híve vagyok az ésszerű és logikus ellenőrzéseknek - mert fontos, hogy egy olyan területen mint az oktatás valóban jó szakemberek dolgozzanak -, de sajnos ez a minősítési-rendszer se nem ésszerű, se nem logikus. Ennek már első példája, hogy csak az útmutató maga 160 oldal, ahol elmagyarázzák, hogy miért is egyszerű és jó ez nekünk.

Folytassuk talán azzal, hogy az oktatas.hu-n kialakított oldalra sem könnyű belépnie annak, akit köteleznek a minősítés elvégzésére. Folyamatos szerverhibák, lefagyások és különböző akadályok állják útját a pedagógusoknak. Nekem például - mint kiderült-  azért nem sikerült hónapokig belépni, mert kettő oktatási azonosítóm van, én pedig pont azzal szerettem volna regisztrálni és belépni, amelyet mindig is használtam, persze pont az nem volt jó ehhez.

Miután nagy nehezen bejut az ember és kezdi "átlátni" az őskáoszt, elkezdi megpróbálni megérteni, hogy hogyan is kell megírni ezt az egészet. Az ember - igen, mi is azok vagyunk - napokon, heteken keresztül, éjszakába nyúlóan megírjuk a dokumentumokat, majd szépen elkezdjük feltöltögetni őket és rengeteg otthon a számítógép előtt töltött munkaóra és fáradalom után végre elkészül a nagy mű, ami alapján majd két vadidegen eldönti, hogy XY alkalmas-e arra, hogy a pályán dolgozhasson.

És ezután vegyük végig, hogy mi is kell valójában egy portfólió megírásához:
- Számítógép és némi ismeret annak használatához,
- Rengeteg és még annál is több idő,
- Lemondások.

1. Ha ezt a rövid felsorolást elnézzük, akkor az első nem lehet akkora gond, mivel mindenkinek van számítógépe és ismerete! Vagy mégse? Mi van akkor, ha valaki nem ért hozzá, vagy nincs otthon Internete, stb., akkor ő hogyan oldja meg? Munkaidőben nem írhatja, az oktatási intézmény is bezár esténként, ahol esetleg biztosítva lehetne ez a lehetőség - már, ha biztosítva van. Se informatikai képzéseket nem biztosítanak a pedagógusoknak - ez főleg az idősebb korosztály problémája - se eszközfeltételt, így az az indok, hogy mindenkinek van otthon számítógépe, valójában nem indok!

2. Maga a megírás nem csak azért tart sokáig, mert sokat kell írni, hanem figyelembe kell venni az általuk adott szempontokat, mert, ha azok egyike is nem jelenik meg benne, akkor megnézheti magát az ember. És itt jön az újabb bökkenő, a 8 kulcskompetencia és a hozzájuk tartozó több mint 70 indikátor. Tegye fel a kezét az aki egyszerre tud megfelelni 70 szempontnak a munkája során, a szakmai dolgoktól kezdve a kommunikáción át, a szakmai fejlődésig, nem is említve az egyéni és csoportos fejlesztés fontosságának figyelembe vételét. Egy pedagógus képes sok dologra figyelni, mivel ez a munkája, de nem egy 45 perces órába vagy foglalkozásba beletömöríteni minden tudását. Mindenkinek megvannak a maga által bevált és kialakított módszerei, de szerintem egyetlen ember sem képes ezt egyetlen dologba belesűríteni, mert fizikailag képtelenség. Ebből kifolyólag, mivel törekedni kell arra, hogy minden mindenben benne legyen, olyan dolgok bogarászásával telik el rengeteg idő, ami egyszerűbben is megfogalmazható lenne. És ez mind idő és idő. Nagyon sok idő.

3. Mivel sok az írni való, ezért a munkából hazaesve is csak ezt csinálja az ember, ami azzal jár, hogy a párjától, a gyermekeitől, a barátaitól, saját magától vesz el rengeteg időt. Nincs ideje elmenni szórakozni, vagy kikapcsolódni, pihenni. Semmire. Letolja a munkaidejét, majd fáradtan a gép elé görnyed és csak püföli a klaviatúrát, hogy időben elkészüljön. Ez nem normális dolog. Ahogyan másoknak is, mi is megérdemeljük a pihenést. Tudom, tudom több a fizetett szabadság, mit sírunk, de kérem, én szívesen cserélek egy napra bárkivel. Nem gondolom, hogy nincs az én munkámnál nehezebb, de mondjuk egy hosszú műszak (7.00-17.00 között, amiből 3 és fél óra nincs kifizetve, lévén, hogy nincs túlóra pénz semmire) és 25 gyermek egész napi ellátása után nem biztos, hogy ennek az értelmetlen marhaságnak a megírásával szeretne az ember foglalkozni.

Ismétlem. Jómagam is híve vagyok az ésszerű és logikus ellenőrzéseknek, de ez nem az. Ez nem más, mint a pedagógusok elnémításának eszköze. Ez nem előmeneteli rendszer, hanem állapotfelmérés, hogy még mennyit hajlandóak eltűrni ezek a birkák. És amíg sajnos a többség szolgalelkűen megcsinálja, addig nem is várhatunk mást, mint még több elnyomást. És mindezért mit kap majd cserébe az ember? Talán nem rúgják ki és néhány ezer forinttal kiszúrják a szemét, persze azt is csak hónapok múlva. Véve az én példámat: Portfólió leadás 2016. november - Személyes foglalkozás/óra bemutatás 2017. tavasza - ha sikerül az egész, akkor fizetésemelés 2019. január 1-től, esetemben körülbelül nettó 6.000 Ft. A hülyének is megéri nem? 

Szóval összességében el kellene döntenünk végre, hogy ezt akarjuk, vagy végre hajlandóak vagyunk kiállni magunkért. És egy jó tanács: Mindenkit nem tudnak kirúgni! Még ők sem!

Még egy érdekesség: olyan fantasztikusan működik minden, hogy bár már lejárt a feltöltési határidő, a 4. javított útmutatót még csak most nyomtatják - eddig csak Interneten volt elérhető - de már megjelent az útmutató 5. javított kiadása. Most akkor, hogy is van ez?

A bejegyzés trackback címe:

https://kobergyorgy.blog.hu/api/trackback/id/tr9212003604
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása