Tisztelt prof. Dr. Kásler Miklós Miniszter Úr!
Kóber György vagyok, óvóbácsiként dolgozom, és tegnapi kijelentésére szeretnék reagálni. Ön szerint törvénybe kell iktatni, hogy már az óvodákban elkezdődjön a gyermekek egészséges életmódra való nevelése. Ezúton szeretném felhívni figyelmét, hogy
ez már évtizedek óta szerepel
az Óvodai nevelés országos alapprogramjában,
és az országban minden kolléga ezt (is) szem előtt tartva végzi a munkáját.
Ha nem okoz túl nagy problémát Önnek, akkor kérem olvassa el, az Óvodai nevelés országos alapprogramjának (ONAP) - a 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet alapján - "III. Az óvodai nevelés feladatai", azon belül is az első, az "Az óvodai nevelés általános feladatai" között az alábbi részt, amelyben megtalálja azt, amelyben szerepel:
az óvodáskorú gyermek testi és lelki szükségleteinek kielégítése. Ezen belül:
- az egészséges életmód alakítása,
- az érzelmi, az erkölcsi és a közösség nevelés,
- az anyanyelvi-, értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása.
Az egészséges életmód alakítása
Az egészséges életmódra nevelés, az egészséges életvitel igényének alakítása, a gyermek testi fejlődésének elősegítése ebben az életkorban kiemelt jelentőségű. Ezen belül az óvodai nevelés feladata:
- a gyermek gondozása, testi szükségleteinek, mozgásigényének kielégítése;
- a harmonikus, összerendezett mozgás fejlődésének elősegítése;
- a gyermeki testi képességek fejlődésének segítése;
- a gyermek egészségének védelme, edzése, óvása, megőrzése;
- az egészséges életmód, a testápolás, az étkezés, az öltözködés, a pihenés, a betegségmegelőzés és az egészségmegőrzés szokásainak alakítása;
- a gyermek fejlődéséhez és fejlesztéséhez szükséges egészséges és biztonságos környezet biztosítása;
- a környezet védelméhez és megóvásához kapcsolódó szokások alakítása, a környezettudatos magatartás megalapozása;
- megfelelő szakemberek bevonásával - a szülővel, az óvodapedagógussal együttműködve - speciális gondozó, prevenciós és korrekciós testi, lelki nevelési feladatok ellátása
Tisztelt prof. Dr. Kásler Miklós Miniszter Úr!
Értem azt, hogy valamit muszáj előhúznia a kalapból, de mielőtt bármit is tesz/mond, nem ártana, ha előtte Ön, tanácsadói, kollégái és beosztottjai utána járnának a dolgoknak. Az előbbi leírás sem kitaláció, a net.jogtar.hu oldalon megtalálható az egész ONAP: https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200363.kor, ráadásul ez alapján kell minden óvodában elkészíteni az óvoda saját programját is.
Aktívan dolgozó óvodapedagógusként felháborít
az a tény, hogy Önnek miniszterként milyen kevés
ismerete van arról, hogy egy óvodában mi is zajlik.
El sem tudja képzeli, hogy én, és minden kolléga az országban milyen erőveszítéseket teszünk annak érdekében, hogy a gyermekek mindent megkaphassanak, annak ellenére, hogy jelenleg is több száz óvodapedagógus hiányzik a rendszerből: https://kozigallas.gov.hu/publicsearch.aspx
A pedagógushiány, a rengeteg felesleges papírmunka és a megbecsülés nélküliség bűvös háromszögét most nem is nyitnám már meg, mert nagyon sokat kellene róla írnom, ráadásul úgy gondolom, hogy ezekkel is tisztában van, csak egyszerűen nem hajlandó foglalkozni ezekkel a problémákkal, mert tudja, hogy - sajnos - a legtöbb pedagógus fél, és nem fogja felemelni a szavát a rendszer hibái és működésképtelensége ellen.
Ennek ellenére, én azért szeretném hallatni a hangomat azok helyett is, akik jelenleg még nem mernek cselekedni, mert elegem van abból, hogy hülyének néznek minket!
Tisztelt prof. Dr. Kásler Miklós Miniszter Úr!
Ha Ön és a kormány valóban azt szeretné, hogy ez, az Ön által felvetett téma még hatékonyabban megvalósulhasson, akkor nem (már meglévő) törvények és rendeletek írásával kellene foglalkozni, hanem a rendszer működését kellene segíteni, amelyre több javaslatom is lenne:
- megfelelő udvarok kialakítása, mert sajnos sok esetben az udvarok nem megfelelően felszereltek, és csak futkározni nem elég egy gyermekeknek mozgásuk kielégítésére, a harmonikus, összerendezett mozgás fejlődésének elősegítésére, valamint a gyermeki testi képességek fejlődésére.
- a csoportlétszámok növelésének megállítása, mert testi-lelki-mentális következményekkel járhat az, ha egy csoportban, kis helyre vannak bezsúfolva a gyermekek.
- a gyermek egészségének védelme az óvódákba szállított (vagy ott helyben elkészített) ételeken is múlik. Sok család otthon nem tud mindennek megfelelő, tápanyagokban gazdag élelmiszert biztosítani gyermekének, ezért a gyermekek fejlődése érdekében az óvodákban kellene biztosítani a gyermekeknek a megfelelő étkeztetést. Tudja mindennapos az, hogy a reggeli vagy az uzsonna csak vajaskenyér, bármilyen zöldség, felvágott, lekvár, stb. nélkül, az ebéd minőségével kapcsolatban pedig nemcsak a saját intézményemben, hanem rengeteg más helyről is panaszt hallok.
- az egészséges életmód, a testápolás, az étkezés, az öltözködés, a pihenés, a betegségmegelőzés és az egészségmegőrzés szokásainak alakítása érdekében fontos lenne, ha az állam foglalkozna a dologi költségek emelésével, mert például szappan, wc-papír, zsebkendő, fogkrém csak azért van az óvodák többségében, mert a szülők minden évben, akár több alkalommal is hoznak "tisztasági-csomag" címszóval.
- a gyermek fejlődéséhez és fejlesztéséhez szükséges egészséges és biztonságos környezet biztosítása érdekében rengeteg intézménynek lenne szüksége felújításra, azonban az önkormányzatoknak sok esetben nincs pénzük ezt elvégezni.
- a környezet védelméhez és megóvásához kapcsolódó szokások alakítása, a környezettudatos magatartás megalapozása pedig akkor lehetne hatékony, ha a kormány, az állam működésének minden területén megtenné a környezetünk megóvásához szükséges lépéseket, mivel például mi hiába gyűjtjük szelektíven a szemetet, amíg sok helyen a fővárosban és vidéken egyaránt bokáig áll a szemét.
Tisztelt prof. Dr. Kásler Miklós Miniszter Úr!
Ha valóban javítani szeretne a rendszeren, akkor kérem, hogy velünk, a területen dolgozókkal vitassa meg felmerülő kérdéseit és ötleteit, mert mi látjuk át valójában az egész rendszert!
Bízva javaslataim átgondolásában tisztelettel,
Kóber György
óvodapedagógus
Az utolsó 100 komment: